Hörneå bys hemsida
web-redaktör: lena.lindholm@becken.se
kontakt

Vännäs marknad 2022

Sevärdheter och utflyktsmål

Reportage

Startsida

Hörneå bys hemsida www.becken.se

Vännäs marknad 2022

Våren 2022 har varit ganska tunn på Becken-Webben, på grund av arbete av annat slag både hemmavid och yrkesutövning - utan att gå inte på detaljer. Detsamma brukar gälla sommarperioden, fyllt av arbete på gården inklusive biodling. Trots detta skrivs några artiklar, och för detta behövs uppslag eller mail som skickas till Redaktionen.

Efter två års elände med Covid var det åter dags för marknadsbesök. Olika marknader i närområdet brukar tillhöra traditionen, de flesta i juli månad, exempelvis Brukets Dag i Olofsfors. För sju år sedan gjordes ett reportage från Åsele marknad, lite längre bort från Hörnefors. Ett annat event är Vännäs marknad, men som det inte verkar ha blivit något reportage från på Becken-Webben. Lördagen den 9 juli regnade tyvärr bort, medan söndagen var bättre.

Att visa bilder från marknadsgatan är svår då det alltid finns personer med på bilden som inte säkert vill figurerar på en hemsida. Därför får man välja motiv, som exemplifieras nedan.

Vännäs

Bild 1. Vännäs tågstation.

Vännäs tätort byggdes upp kring stambanans dragning, i lite förenklad beskrivning. Vännäsby är den ursprungliga bygden, med sin fina kyrka på höjden över Ume älv.

Vännäs

Bild 2. B-loket i Vännäs.

Vännäs

Bild 3. B-loket med Redaktör Lena Lindholm framför. Ett tekniskt vidunder.

SJ Persontågslok litt. B nr 1219
Tillverkningsår: 1914
Tillverkare: Nyqvist & Holm AB (NOHAB) Trollhättan, nr 1035
Ångtryck: 12 kg
Tjänstevikt: lok 70.2 ton, tender 46.0 ton
Största hastighet: 90 km/tim framåt, 60 km/tim backande

B-loket var en av de mest användbara loktyperna genom tiderna och levererades till SJ åren 1909-1919. I Vännäs användes det i reguljär trafik fram till 1941 då norra stambanan blev elektrifierad och B-loket fick andra arbetsuppgifter.

Detta lok framfördes på sträckan Långsele-Vännäs-Boden. I snälltåg med en vagnvikt på 225 ton i 90 km/tim. I godståg med en vagnvikt på 275 ton i 60 km/tim, fram till 1958 då det konserverades och ställdes i mobiliseringsförråd utanför Bastuträsk. Där stod det till 1977 då Vännäs Kommun tog över det och flyttade hit loket som ett minnesmärke över ångloksepoken.

Skötsel och underhåll sköts av medlemmarna i Vännäs Motormuseum.

And now to something completely different:

På Vännäs marknad fanns olika attraktioner. En var kaninhoppning. Vi hoppas att kaninerna inte har något emot att vi publicerar bilder på dem i detta reportage.

Vännäs kaninhoopning

Bild 4. Den bruna kaninen inleder med ett felfritt hoppande utmed hinderbanan.

Det förblev lite oklart vad som utspelade sig i stallet, annat än godisutdelning till kaninerna. Tävlingen verkade stå mellan den bruna och det vit-svarta kaninen, i alla fall då Skribent och Redaktör var åskådare.

Vännäs kaninhoopning

Bild 5. Den vita-svarta kaninen gör även den ett felfritt hopp.

Vännäs kaninhoopning

Bild 6. I andra omgångens hoppning ses den vit-svarta kaninen göra en fantastisk insats.

Vännäs kaninhoopning

Bild 7. Brun-kaninen väljer den svårare banan, likaledes felfritt, och går i mål på en fantastiskt bra tid.

Det må erkännas att Skribenten inte har full koll på kaninhoppning, men det var mycket roligt att se så pigga kaniner hoppa så bra och spänstigt.

Gunnar Engström, 2022-07-14

 

Besökare

Hörneå bys hemsida www.becken.se